Badania własności ruchowych pojazdów samochodowych

Badania własności ruchowych pojazdów samochodowych

Słowa kluczowe

Automotive, hamownia podwoziowa, badania własności pojazdu

Opis

Hamownia podwoziowa jest urządzeniem, której istotą działania jest symulacja ruchu pojazdu po drodze poprzez zastąpienie nieruchomej jezdni, po której porusza się pojazd, ruchomą bieżnią, przez co badany obiekt pozostaje nieruchomy. Hamowania podwoziowa znajdująca się w Laboratorium Samochodów i Ciągników Politechniki Świętokrzyskiej posiada mechaniczną synchronizację przedniej i tylnej osi, co umożliwia testowanie najnowszych samochodów z napędem na cztery koła., wyposażona jest w zaawansowany system zmiennego rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osiami. Hamownia podwoziowa  umożliwia wykonywanie badań z napędem na jedną oś, wykonanie badań których celem jest ocena stanu technicznego pojazdu w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, a także takich jak weryfikacja poprawności działania i osiągania zdefiniowanych przez producenta parametrów. Pomiar mocy może być dokonywany nawet do 2000 KM w zależności o trybu pracy. Badania realizowane mogą być w kilku różnych scenariuszach, w zależności od potrzeb. Są to m.in. badania pojazdu przed i po tuningu zarówno sprzętowym jak i elektronicznym, badania zmian i ewentualnych korekt po zainstalowaniu systemów sekwencyjnego zasilania gazem silnika, kalibracji prędkościomierzy i tachografów. Hamownia przeznaczona jest również do możliwości sprawdzenia pojazdu w warunkach szczególnego obciążenia. Na hamowni realizowane są następujące scenariusze: tryb inercyjny, tryb inercyjny ze wstrzymaniem obrotów do prędkości 300 km/h, tryb dynamicznego obciążenia, tryb stałych obrotów, tryb drogowy. Zamawiający po przeprowadzeniu badań otrzymuje wykresy mocy i momentu obrotowego dla testu inercyjnego. Każdy z testów można powtarzać wielokrotnie do uzyskania odpowiednich charakterystyk. Każdy z pomiarów może zostać przeprowadzony na dowolnym biegu pracy skrzyni biegów, a także jest możność zestawienia kilku pomiarów na jednym wykresie celem poprawnej analizy uzyskanych danych.