Sam sobie sterem
Jak kreatywnie podejść do biznesu? Skąd wziąć środki i jak założyć własną firmę? Co zrobić, by zbudować własną markę? Na te i inne pytania studenci Politechniki Świętokrzyskiej znają już odpowiedź. W konferencji i warsztatach „Dzień Dobry Biznes – Jak zarobić pierwszy milion?” organizowanych wspólnie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wzięło udział kilkuset żaków.
Wydarzenie uroczyście otworzył Prorektor ds. Studenckich i Dydaktyki prof. Artur Maciąg oraz Dyrektor Regionu Świętokrzyskiego BGK Piotr Waluszewski. Podczas konferencji eksperci podpowiadali jak finansować działalność swoich firm. Doświadczeniami i receptą na sukces podzielili się przedsiębiorcy prężnie rozwijający własne biznesy. Zwrócili uwagę na zagrożenia czyhające na młodych przedsiębiorców. Studenci i absolwenci wzięli udział w warsztatach z zakładania własnej działalności gospodarczej i tworzenia modeli biznesowych.
Prowadzący wydarzenie Tomasz Mielniczuk z Departamentu Komunikacji BGK, zwrócił uwagę na fakt, jak istotne – jeszcze w trakcie studiów – jest poszerzanie swojej wiedzy o tematykę związaną z przedsiębiorczością, tak aby w sytuacji pojawienia się najczęstszej przeszkody przy zakładaniu własnego biznesu – deficytu funduszy na start – skutecznie wykorzystywać wachlarz dostępnych na rynku unijnych instrumentów finansowych skierowanych do startupów.
„Jedną z największych przeszkód, która stoi na drodze założenia własnej działalności gospodarczej przez studentów jest brak odpowiednich funduszy. Jeśli młoda osoba nie ma odłożonych wystarczających środków finansowych lub możliwości dofinansowania ze strony rodziny, skutecznie może skorzystać z dostępnych na rynku dotacji UE, nisko oprocentowanych pożyczek unijnych czy też wsparcia przygotowanego przez Urząd Pracy skierowanego do przyszłych przedsiębiorców” – powiedział Tomasz Mielniczuk z Departamentu Komunikacji BGK.
Studenci coraz częściej wolą założyć własną firmę niż pracować w korporacjach. W Kielcach młodzi przedsiębiorcy swoich sił próbują przede wszystkim w branży IT i marketingu. Wielu z nich swój biznes zakłada jeszcze w trakcie nauki.
Co najbardziej przekonuje do własnego biznesu? Przede wszystkim brak szefa i niezależność i wyższe zarobki. Ale są też mankamenty: formalności, przepisy i obciążenia podatkowe.
W ciągu roku w Polsce powstaje średnio ponad 300 tys. firm ale niewiele mniej kończy działalność.
I to właśnie widmo porażki najbardziej zniechęca młodych do własnego biznesu!
Organizatorzy wydarzenia: Bank Gospodarstwa Krajowego i Politechnika Świętokrzyska.