Malarskie notacje
Malarstwo profesora Vadyma Abyzova stanowi osobisty notatnik tworzony, jako refleksja o zmieniającym się krajobrazie i zmieniającej się przestrzeni społecznej. Jego obrazy odbieram, jako powstałe w wyniku silnego przeżycia natury i realnego z nią kontaktu.
Jak sam autor wspomina, z natury nieustająco czerpie inspiracje do swoich projektów architektonicznych a przebywanie w bezpośrednim kontakcie z naturą, daje mu wyciszenie i wytchnienie od innych dyscyplin, jakie uprawia. Malowanie obrazów dla Abyzova to nade wszystko poznawanie piękna natury, jej rzeczywistych pejzaży, dopowiedzianych wewnętrznym przeżyciem i uczuciem. Autor zjawiskowo odbiera naturę poprzez zmysł wzroku i żywej obserwacji. Ekspresywne malarstwo o zdecydowanym charakterze, czytelne tematycznie, pogłębione emocjonalnym komentarzem i kolorytem z łatwością dociera do odbiorców. Pejzaże urzekają kolorystyką, grą świateł, umiejętnym sposobem przedstawienia przestrzeni. Malarskie zapiski krajobrazu, uchwycone ulotne zjawiska, rozległe panoramy, zaułki miast, widoki ujmowane z lotu ptaka są spontanicznymi subiektywnymi notacjami wrażeń i refleksji z zachowaniem kryteriów obiektywizmu.
Artysta używa farb wodnych ( akwareli, gwaszu ) umiejętnie wykorzystując ich właściwości malowania na papierze. Formy, kolory i zjawiska zastane w naturze ukazuje za pomocą szerokiej plamy barwnej, nadawanej zdecydowanymi pociągnięciami, spontanicznie z rozmachem. W niektórych obrazach wprowadza rysunek czarnym tuszem, wtedy linie podkreślają autonomię plam barwnych, uwydatniając jednocześnie formę. Zestawia, czasem zawęża kolorystykę, starając się oddać charakter malowanego motywu. Kolor podporządkowany jest walorowi, a głębokie czasem subtelne światłocienie powodują, że obrazy stają się nastrojowe. Bogactwo kolorów i form istniejących w naturze artysta umiejętnie uzupełnia, lokując w obrazach charakter własnej osobowości. Pomimo małej formy i stopnia realizacji, obrazy malowane są z rozmachem i łączą w sobie pełną aprobatę dla postrzeganej natury ze swobodą stosowanej techniki. Wczucie się w klimat motywu, dbałość o aurę otoczenia, pokora wobec realnej rzeczywistości, także świadomość intelektualna, twórcze doświadczenie oraz intuicyjna łatwość malowania sprawiają, że obrazy profesora Abyzova mają wiele siły, polotu, swobody i przede wszystkim wyrażają, bo oparte są na wrażeniach.
Wystawa stanowi przegląd zapisu malarskiego, który towarzyszył aktywnemu życiu autora. Unaocznia ulubione motywy, malowane podczas jego licznych podróży. Obnaża także emocjonalną tożsamość miejsc malarskiej kontemplacji autora, werbalizowaną tytułami obrazów.
Waldemar Kozub