VII Międzynarodowy Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż” 2024

VII Międzynarodowy Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż” 2024

Rywalizujące podczas tegorocznej edycji Przeglądu Chóry oceniało Jury w składzie: prof. Elżbieta Krzemińska z Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. Janusz Król z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach pod przewodnictwem prof. Sławka Adama Wróblewskiego z Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Po wysłuchaniu w dniu 28 czerwca br. w sali widowiskowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach programu 4 chórów zakwalifikowanych do udział w Przeglądzie, postanowiło przyznać następujące nagrody:

    • III nagrodę Przeglądu Chórów – SREBRNE PASMO (88 pkt.) oraz Nagrodę Marszałek Województwa Świętokrzyskiego Pani Renaty Janik dla Chóru CANTANTI w Warszawie pod dyrekcją Michała Sergiusza Mierzejewskiego
    • II nagrodę Przeglądu Chórów – ZŁOTE PASMO (90 pkt.) oraz Nagrodę Wojewody Świętokrzyskiego Pana Józefa Bryka dla Chóru Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pod dyrekcją Pawła Choiny i Tomasza Cepiela
    • II nagrodę Przeglądu Chórów – ZŁOTE PASMO (92 pkt.) oraz Nagrodę prof. Stanisława Adamczaka, byłego Rektora, pomysłodawcy Przeglądu Chórów Akademickich oraz Nagrodę Prezydent Miasta Kielce Pani Agaty Wojdy – z okazji Jubileuszu 25-lecia Chóru Politechniki Świętokrzyskiej dla Chóru Akademickiego Politechniki Świętokrzyskiej pod dyrekcją Małgorzata Banasińska-Barszcz
    • I nagrodę Przeglądu Chórów – ZŁOTE PASMO (94 pkt.) oraz Nagrodę Rektora Politechniki Świętokrzyskiej Profesora Zbigniewa Koruby dla Chóru Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie pod dyrekcją Joanny Gutowskiej-Kuźmicz

Czytaj więcej

VII Międzynarodowy Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż 2024” odbył się w dniach 28-30 czerwca 2024 r.

Honorowy patronat nad Przeglądem objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, JE ks. Biskup ordynariusz diecezji kieleckiej Jan Piotrowski i JE ks. Biskup ordynariusz diecezji sandomierskiej Kazimierz Nitkiewicz, Wojewoda Świętokrzyski Pan Józef Bryk, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego Pani Renata Janik,  Prezydent Kielc Pani Agata Wojda.

Patronat sprawował  Rektor Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie prof. Klaudiusz Baran, a pracami Rady Artystycznej kierował prof. Sławek Adam Wróblewski.

Współorganizatorami Przeglądu byli: Klasztor Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej na Świętym Krzyżu, Świętokrzyski Urząd Wojewódzki, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach oraz Buskie Samorządowe Centrum Kultury.

Patronat medialny nad Przeglądem objęli: TVP3 Kielce, Polskie Radio Kielce, Echo Dnia.

Pierwszy dzień Przeglądu, został zdominowany przez zmagania konkursowe uczestniczących 4 chórów akademickich z całej Polski, które odbyły się Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Ludomira Różyckiego w Kielcach.

Na rozgrzewkę, czy też przełamanie lodów, na scenie Sali Koncertowej usłyszeliśmy jako pierwszy Chór Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego pod dyrekcją Pawła Choiny, a w jego wykonaniu utwory:

  • Oj, nasi jadą – kompozytor: opr. Stanisław Głowacki, autor tekstu: anonim
  • Verbum supernum prodiens – kompozytor: Damijan Močnik, autor tekstu: Tomasz z Akwinu, anonim,
  • Faire Phyllis – kompozytor: John Farmer, autor tekstu: anonim
  • Trzy Tańce Polskie — Polonez, Kujawiak, Krakowiak, kompozytor: Andrzej Koszewski, autor tekstu: anonim,
  • Uwoz mamo roz – kompozytor: opr. Stanisław Gałęski, autor tekstu: anonim

Kolejnym wykonawcą, którego mogliśmy usłyszeć był Chór Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie – pod dyrekcją Joanny Gutowskiej-Kuźmicz, a za ich sprawą rozbrzmiały utwory:

  • Wacław z Szamotuł „Modlitwa, gdy dziatki spać idą”
  • Zuzanna Koziej „Oj, ty rzeko” sł. ludowe,
  • Jan Krutul „Oj chmielu, chmielu”, sł. ludowe,
  • Jacek Sykulski „Stoi lód na Prośnie” sł. Ludowe,
  • Anna Rocławska-Musiałczyk „Las” sł. Bolesław Leśmian,

Następnym wykonawcą był Chór Cantanti – działający pod patronatem Akademii WIT (dawniej: Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie) – Dyrygentem chóru jest Pan Michał Sergiusz Mierzejewski, a w ich wykonaniu mogliśmy wysłuchać:

  • Grzegorz Gerwazy Gorczycki – Laetare Jerusalem
  • Gioacchino Rossini – O Salutaris Hostia
  • Stanisław Wiechowicz – Pragną ocki
  • Michael Masser/Joachim Fischer – Nothing gonna change my love for you

Zmagania konkursowe zakończył występ Chór Akademicki Politechniki Świętokrzyskiej, gospodarza tej trzydniowej uczty muzycznej dla melomanów i nie tylko. W ich wykonaniu, pod dyrekcją Małgorzaty Banasińskiej – Barszcz,

  • Stanisław Moniuszko – Po nocnej rosie
  • negro spiritual – Joshua fit the battle of Jerrico
  • Jakob Arcadelt – Il Bianco e dolce cigno
  • Ola Giejlo  –  Nothern lights
  • Randall Thompson – Alleluja

Piątek, dość emocjonujący dla chórzystów – wszak rywalizowali o laur Przeglądu oraz punktowane pasma – zakończyła integracyjna kolacja na kampusie Politechniki Świętokrzyskiej.

Stres odpuścił, humory dopisywały wszystkim. Ciepła, wieczorna aura sprawiła, że chórzyści nabrali jeszcze więcej ochoty na śpiew i taniec. Brak parkietu nikomu nie przeszkadzał, zabawa była przednia i z pewnością zapadnie wszystkim w pamięć na długo.

Sobotnie przedpołudnie, było dla uczestników Przeglądu bardzo pracowite, ponieważ w Auli Głównej Politechniki Świętokrzyskiej, odbyły się warsztaty wokalne, prowadzone przez panią dr Agnieszkę Tyrawską-Kopeć. Popołudnie natomiast, było istną ucztą muzyczną dla wszystkich, którzy przyszli do Parku Zdrojowego w Busku Zdroju. Dzięki uprzejmości Dyrektora Pana Artura Jaronia uczestnicy Przeglądu wystąpili podczas Koncertu Promenadowego w Muszli Koncertowej buskiego Parku Zdrojowego, w ramach 30. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, i jest to już tradycja, że chóry uczestniczące w Przeglądzie śpiewają również w sobotnie popołudnie w Parku Zdrojowym.

Po upalnym piątku, Busko Zdrój przywitało nas niemal „sauną”. Choć żar lał się z nieba, tą niedogodność wynagrodził chórzystom, Park Zdrojowy wypełniony publicznością do ostatniego miejsca, która czekała na występy.

Zebrana w Parku Zdrojowym publiczność miała okazje wysłuchać w wykonaniu Chóru Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, pod dyrekcją Pawła Choiny i Tomasza Cepiela utworów:

„Oj, nasi jadą” (kompozytor: opr. Stanisław Głowacki, autor tekstu: anonim); „Faire Phyllis” (kompozytor: John Farmer, autor tekstu: anonim); „New York, New York” (kompozytor: John Kander, autor tekstu Fred Ebb, opracowanie, Jose Blasco); „Good Riddance” (kompozytor: Green Day, autor tekstu: Billie Joe Armstrong); „Can’t stop the feeling” (kompozytor: Justin Timberlake, autor tekstu: aranżacja: Mac Huff).

Następny na deskach Muszli Koncertowej pojawił się Chór Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie pod dyrekcją

Joanny Gutowskiej-Kuźmicz, a słuchacze mogli usłyszeć utwory:  „Oj, ty rzeko” (Zuzanna Koziej, sł. Ludowe); „Oj chmielu, chmielu” (Jan Krutul, sł. Ludowe), „Las” (Anna Rocławska-Musiałczyk, sł. B. Leśmian); „Bohemian Rhapsody” (Queen, opr. Jerzy Sobeńko), „Show must go on” (Queen, opr. Jerzy Sobeńko.

Kolejnym wykonawcą był Chór Cantanti – działający pod patronatem Akademii WIT (dawniej: Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania w Warszawie) pod dyrekcją Michała Sergiusza Mierzejewskiego, a w wykonaniu chóru zebrani mogli usłyszeć:

„Je nay point plus d’affection – Cl. de Sermisy Capriciata a tre voci” (Adriano Banchieri); „O occhi, manza mia” (Orlando di Lasso Tourdion – Anonyme XVI w., Edite par P. Gouin); „Nothing gonna change” (Michael Masser/Joachim Fischer)

Jako ostatni na deskach Muszli Koncertowej pojawił się gospodarz, Chór Akademicki Politechniki Świętokrzyskiej pod dyrekcją Małgorzaty Banasińskiej – Barszcz, prezentując: „Joshua fit the battle of Jerrico” (Negro spiritual); „Nobody knows the trouble I ve seen” (Negro spiritual); „Po nocnej rosie” (Stanisław Moniuszko); „Kukułeczka kuka” (mel. ludowa); „Dziewczęce wróżby” (mel. ludowa); „Il Bianco e dolce cigno” (Jacob Arcadelt)

W niedzielę 30 czerwca br. Koncert Galowy w Sanktuarium Relikwii Drzewa Krzyża Świętego na Świętym Krzyżu zakończył  VII Międzynarodowy Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż 2024”. Uroczystość w Klasztorze Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej rozpoczęła msza święta z udziałem wszystkich chórów uczestniczących w Przeglądzie, a bezpośrednio po niej, rozpoczął się Koncert Galowy. Występy poprzedzone zostały podziękowaniami dla organizatorów oraz odczytaniem werdyktu Jury.

Podczas Koncertu Galowego zostały wspaniale wykonane, przepiękne utwory, i tak: w wykonaniu Chóru Cantanti pod dyrekcją Michała Sergiusza Mierzejewskiego usłyszeliśmy „O Salutaris Hostia” (Gioacchino Rossini), następnie Chór Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie pod dyrekcją Pawła Choiny wykonał „Trzy Tańce Polskie – Kujawiak”, (komp. Andrzej Koszewski, autor tekstu: anonim), w wykonaniu Chóru Akademickiego Politechniki Świętokrzyskiej pod dyrekcją Małgorzaty Banasińskiej – Barszcz usłyszeliśmy „Nothern lights” (Oli Giejlo), natomiast Chór Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie wykonał utwór „Stoi lód na Prośnie” (Jacka Sykulskiego, sł. Ludowe)

Na zakończenie koncertu, połączone siły wszystkich chórów w łącznej liczbie blisko 170 osób, zaśpiewały wspólnie: utwory „Gabriel’s Oboe – Angele Dei” (muz. E. Morricone , arr. Paulo Rowlands) pod dyrekcją Michała Sergiusza Mierzejewskiego oraz utwór „Modlitwa o Pokój” (Norberta Blachy) a chórami dyrygował Paweł Choina.

Mury wspaniałego kościoła, aż drżały od mocnych i pięknych głosów akademickich chórzystów. Koncert Galowy poprowadził Jarosław Bukowski, a rolę gospodarza Przeglądu sprawował Akademicki Chór Politechniki Świętokrzyskiej.

Wszyscy uczestnicy Przeglądu chwalili doskonałą organizację wydarzenia i wspaniałą rodzinną atmosferę jaka panowała podczas dni spędzonych w Kielcach, Busku Zdroju i na Świętym Krzyżu.

Politechnika Świętokrzyska jako organizator Przeglądu, zapewniła uczestnikom nie tylko wyżywienie i zakwaterowanie w swoich Domach Studenckich, ale także bogaty program towarzyszący. Była również kolacja integracyjna na kampusie z tańcami niemal do białego rana.

Tradycją Przeglądów jest także uroczysta kolacja, którą podjął uczestników JM Rektor prof. Zbigniew Koruba. Podczas wieczoru uczestnicy otrzymali niespodziankę od organizatorów – zestaw upominków okazjonalnych, które będą na co dzień, przypominać chórzystom, wspólnie spędzony czas w Politechnice Świętokrzyskiej. Kolację dotychczas kończyła spontaniczna „Bitwa na Głosy”, która przeradzała się we wspólne śpiewanie wszystkich chórów. Tym razem nie było bitwy, a wspólne śpiewanie, po którym chórzyści wszystkich – z JM Rektorem na czele – zaprosili do Poloneza. Tańczyli wszyscy, goście Jurorzy i oczywiście chórzyści. Pary w dostojnym Polonezie wiły się zgrabnie między stołami a fontanną w Rektoracie. Następnie była oczywiście tańczona tzw. Belgijka i kanon tradycyjny z Polinezji E poi tai tai e.

W dotychczasowych siedmiu edycjach Przeglądu Chórów Akademickich „Święty Krzyż” wzięło udział ponad 1240 młodych śpiewaków z 24 uczelnianych chórów z całej Polski, którzy jako goście Politechniki Świętokrzyskiej spędzili bardzo intensywnie i zapewne owocnie dni w regionie świętokrzyskim koncertując, bawiąc się, zwiedzając i nawiązując nowe przyjaźnie.

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki.