Sztuka popularyzacji nauki

Sztuka popularyzacji nauki

Kongres Społecznej Odpowiedzialności Nauki na Uniwersytecie Jagiellońskim był okazją do spotkania tysięcy pasjonatów nauki reprezentujących wszystkie pokolenia. Jego głównym celem była popularyzacja nauki oraz dyskusja o strategii polskich uczelni w tym zakresie. Kongres Społecznej Odpowiedzialności Nauki otworzył wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, który wskazał, że rozwój nauki to rozwój całego państwa.

Uczony w laboratorium jest jak dziecko. Na pewno też uwielbiacie stawiać pytania, które wielu dorosłym w ogóle nawet nie przychodzą do głowy. Tymczasem dzięki takim niezwykłym pytaniom wszyscy stajemy się mądrzejsi. I wcale nie mówię tego ot tak. Sam kiedyś prowadziłem zajęcia dla małych, ciekawych świata uczniów. I wiem, jak bez przerwy potraficie pytać dorosłych: a dlaczego tak? A dlaczego? Dlaczego? To bardzo dobrze. Nigdy nie bójcie się ani wstydźcie się stawiać pytań. Bądźcie dociekliwi – jak prawdziwi naukowcy i odkrywcy – zwrócił się do najmłodszych uczestników wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.

W wydarzeniu wzięło udział niemal 5 tysięcy osób. Na uczestników czekali znakomici badacze.

Pierwszego dnia najmłodsi mogli uczestniczyć w wielu fascynujących, interaktywnych prelekcjach. Jeden z paneli poświęcony był eksploracji Czerwonej Planety. Tematykę podboju Marsa przybliżali trzej znani popularyzatorzy nauki – Łukasz Wilczyński, Piotr Kosek oraz dr Tomasz Rożek, dziennikarz naukowy i twórca fanpage’a Nauka. To lubię. Na scenie pojawił się również łazik Impuls z Politechniki Świętokrzyskiej, zwycięzca tegorocznych zawodów ERC i URC. Interaktywne zajęcia przybliżyły dzieciom i młodzieży uwarunkowania lądowania na Marsie. Podczas kolejnego panelu najmłodsi mogli obejrzeć rekonstrukcję odkryć archeologicznych w 3D, wizualizację świątyni Hatszepsut w Egipcie oraz pozostałości po potopie szwedzkim. Uczestnicy mogli również zobaczyć walkę rzymskich legionistów, animowaną „Bitwę Warszawską 1920” i odbyć wirtualną wizytę w gabinecie Marszałka Piłsudskiego w Belwederze. Najmłodsi mieli okazję dowiedzieć się, jak wyhodować serce czy w jaki sposób zbudować domowy reaktor chemiczny.

źródło www.gov.pl