Uczelnia przyjazna społeczności akademickiej FERS.03.01-IP.08-0011/24-00
Wartość projektu
Łączna wysokość wydatków w kwalifikowalnych Projektu wynosi 5 365 064,25 zł
i obejmuje:
1) dofinansowanie w kwocie 5 200 291,11 zł:
- a) ze środków europejskich w kwocie 4 427 251,02 zł
- b) ze środków dotacji celowej w kwocie 773 040,09 zł
2) wkład własny w kwocie 164 773,14 zł:
- a) ze środków publicznych w kwocie 134 973,14 zł
- b) ze środków prywatnych w kwocie 29 800,00 zł
Informacje ogólne
Politechnika Świętokrzyska w okresie od 1 września 2024 do 31 sierpnia 2028r. realizuje projekt pt. „Uczelnia przyjazna społeczności akademickiej” (nr FERS.03.01-IP.08-0011/24-00), w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027. Działanie 03.01 w ramach Priorytetu III w naborze nr FERS.03.01-IP.08-001/23 Działania na rzecz promowania równości szans i aktywnego udziału w życiu społecznym.
Projekt jest realizowany w sformalizowanej współpracy z partnerem, którym jest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego z Krakowa. Umowa określająca zakres i warunki współpracy, w szczególności zasady współpracy z doświadczonym w realizacji wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami ekspertem z Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego została podpisana 9 lutego 2024 r.
Cel projektu
Celem Projektu jest wszechstronne niwelowanie barier w dostępie do edukacji w Politechnice Świętokrzyskiej w latach 2024-2028 dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnością oraz zapewnienie im możliwości skorzystania z oferty szkolnictwa wyższego w zakresie szeroko rozumianej dostępności.
Rezultaty projektu
- opracowanie i wdrożenie standardów oraz procedur w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej, informacyjno-komunikacyjnej, procesu edukacji, ukierunkowanych na odpowiadanie oczekiwaniom osób ze szczególnymi potrzebami,
- zniwelowanie barier dostępności przez adaptację lub montaż odpowiedniej infrastruktury w kampusie Politechniki Świętokrzyskiej,
- dostosowanie strony internetowej Politechniki Świętokrzyskiej do standardów WCAG,
- intensyfikacja działań w zakresie wsparcia edukacyjnego (w tym zdalnego) przez powołanie asystenta bibliotecznego, aktywizację zawodową, zwiększenie dostępności zajęć sportowych dla osób ze szczególnymi potrzebami,
- powołanie zespołu i rady ds. tworzenia i wdrażania długoletniego programu dostępności uczelni, co ma przyczynić się do kształtowania i wdrażania trwałych rozwiązań w obszarze dostępności uczelni,
- zwiększenie poziomu kompetencji kadry uczelni w zakresie wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami przez szkolenia, kursy, studia podyplomowe.
Rezultatem realizacji projektu będzie zapewnienie równych możliwości edukacyjnych dla wszystkich zainteresowanych przez eliminację barier sensorycznych, intelektualnych i architektonicznych. Dzięki realizacji projektu powstaną dostępne inicjatywy wspierające akademickie środowisko, z których skorzystają zarówno obecni, jak i przyszli studenci, doktoranci i pracownicy. Projekt zwiększy dostęp do obiektów uczelni, zasobów edukacyjnych i wsparcia dydaktycznego, wspierając współpracę z kadrą świadomą potrzeb akademickiej społeczności.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Informacje dodatkowe
- Na wszystkich etapach realizacji Projektu przestrzegane będą zasady tolerancji, szacunku dla innych, niedyskryminacji ze względu na płeć czy niepełnosprawność, z uwzględnieniem zachowania równości szans kobiet i mężczyzn oraz dostępności dla osób z niepełnosprawnością.
- Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Zadania
Zadanie 1. Struktura organizacyjna uczelni ds. dostępności
Zadanie polega na przekształceniu Biura ds. Osób Niepełnosprawnych (BON) w Centrum Wsparcia Osób ze Szczególnymi Potrzebami (CWOzSzP) zapewniające dostępność i łatwość obsługi. Zespół ds. dostępności zajmie się koordynacją działań w 8 obszarach/zadaniach projektu. Kadrze CWOzSzP zostaną zapewnione różnorodne formy wsparcia merytorycznego m.in. umożliwienie udziału w kursach i studiach podyplomowych.
Zadanie 2. Dostępność architektoniczna kampusu uczelni
Celem zadania jest architektoniczne dostosowanie obiektów i kampusu Politechniki Świętokrzyskiej do oczekiwań osób ze szczególnymi potrzebami, by stały się dla nich dostępne. W ramach zadania powstanie odpowiednio wyposażona: nowa siedziba CWOzSzP, sala spotkań i pokój służący wyciszeniu. Dodatkowo, drzwi wejściowe do głównych wejść do budynków uczelni zostaną wymienione na automatycznie otwierające się. Pomieszczenie sanitarne przy nowej siedzibie CWOzSzP oraz meble w dziekanatach wszystkich Wydziałów Politechniki Świętokrzyskiej zostaną dostosowane do potrzeb osób borykających się z trudnościami ruchowymi.
Na terenie kampusu uczelni zostaną wykonane prace remontowe mające na celu zniwelowanie przeszkód architektonicznych (np. obniżenie krawężników, poszerzenie ścieżek, remont pochylni).
W ramach zadania, na stronie internetowej uczelni zostaną udostępnione informacje o dostępności architektonicznej obiektów Politechniki Świętokrzyskiej.
Zadanie 3. Dostępność informacyjno-komunikacyjna uczelni
W ramach zadania na stronie internetowej PŚk zostaną zamieszczone informacje o działalności dydaktycznej uczelni w formie łatwego do przeczytania tekstu. CWOzSzP zostanie wyposażone w sprzęt ułatwiający funkcjonowanie na uczelni osób ze szczególnymi potrzebami m.in. powiększalnik do czytania i tablet do komunikacji alternatywnej. Kilkoro spośród pracowników uczelni podejmie i podniesie swoje umiejętności w zakresie komunikowania się za pomocą języka migowego, aby umożliwić i usprawnić komunikację z osobami dotkniętymi niepełnosprawnością słuchu.
Zadanie obejmuje także wprowadzenie oznakowania wejść do budynków uczelni oraz umieszczenie znaków informacyjnych na terenie kampusu.
Zadanie 4. Poprawa poziomu dostępności cyfrowej uczelni
Zadanie ma na celu udoskonalenie i rozszerzenie funkcjonalności strony internetowej uczelni, aby spełniała standardy WCAG. Do standardu dostosowane zostaną również kluczowe witryny (m.in. serwis główny, BIP, serwisy biblioteczne, strona CWOzSzP). W ramach zadania zapewnione zostaną narzędzia do nauki zdalnej, jak zestawy do bezprzewodowej transmisji dźwięku, słuchawki, przenośne komputery i oprogramowanie umożliwiające tłumaczenie na język migowy.
Zadanie 5. Technologie wspierające uczelnię dostępną
Zadanie ma na celu przystosowanie uczelni w zakresie wsparcia edukacyjnego osób ze szczególnymi potrzebami pod względem zaplecza technologicznego. W ramach zadania zostaną kupione udźwiękowione plany tyflograficzne, które zwiększą dostępność uczelni dla osób z dysfunkcją wzroku.
Zadanie obejmuje także działania polegające na doposażeniu stanowisk laboratoryjnych, aby osoby ze szczególnymi potrzebami mogły samodzielnie wykonywać zadania i przeprowadzać doświadczenia w ramach zajęć dydaktycznych. Wybrane laboratoria zostaną wyposażone w ekrany multimedialne, biurka sterowane elektronicznie i pomoce edukacyjne jak np. okulary lornetkowe czy stoper z dużym wyświetlaczem.
Zadanie 6. Procedury dostępności w uczelni
Zadanie obejmuje wdrożenie ogólnouczelnianych procedur i regulacji, zgodnych z Ustawą o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Pod kątem zgodności z zapisami wspomnianej ustawy i Konwencji zostaną zweryfikowane regulacje zawarte m.in. w statucie uczelni, regulaminie studiów, regulaminie udzielania zamówień publicznych czy strategii rozwoju uczelni. W ramach zadania zostaną opracowane procedury dotyczące m.in. wsparcia edukacyjnego – w tym przydzielania asystenta dydaktycznego, wypożyczania urządzeń wspomagających proces dydaktyczny, tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych/ tekstowo-graficznych, dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej w realizowanych inwestycjach.
Zadanie 7. Usługi wspierające edukację
W ramach zadania opracowane zostaną regulacje, w oparciu o które przyznawane będzie wsparcie dla studentów/ek z niepełnosprawnościami. W ramach zadania zatrudniony zostanie specjalista ds. aktywizacji zawodowej i trener prowadzący zajęcia ogólnorozwojowe. Dzięki zakupowi przyrządów do gry w BOCCIA, do oferty kształcenia zostaną wprowadzone dostępne zajęcia sportowe.
Zadanie 8. Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności
Celem zadania jest zwiększenie kompetencji pracowników w zakresie wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami i poznanie dobrych praktyk z innych jednostek. Zadanie obejmuje organizację krajowych i zagranicznych wizyt studyjnych; kursów doradztwa zawodowego; realizację szkoleń, w których uczestniczyć będzie kadra uczelni oraz członkowie Rady Samorządu Studenckiego/ Rady Samorządu Doktorantów.
Odbiorcy projektu
Grupą docelową projektu jest społeczność Politechniki Świętokrzyskiej, w skład której wchodzą przedstawiciele Rady Samorządu Studenckiego i Rady Samorządu Doktorantów oraz pracownicy administracyjni, dydaktyczni i kierownicy.
Bezpośrednim wsparciem w ramach obszaru 8 projektu Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności zostanie objętych 225 osób z zachowaniem proporcji względem wielkości grup zatrudnienia/członkostwa oraz płci.
Pośrednimi odbiorcami działań będą studenci, doktoranci i wszyscy, do których kierowana będzie oferta Politechniki Świętokrzyskiej.
Dokumenty
Biuro projektu
Agnieszka Pakuła
Koordynator projektu
Politechnika Świętokrzyska
al. Tysiąclecia Państwa Polskiego 7, bud. C, pok. 2.17, 25-314 Kielce
41 34 24 340
Agata Szal
Koordynator
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
ul. Świętokrzyska 14, 30-015 Kraków
12 44 47 349