Sztuka popularyzacji nauki
Kongres Społecznej Odpowiedzialności Nauki na Uniwersytecie Jagiellońskim był okazją do spotkania tysięcy pasjonatów nauki reprezentujących wszystkie pokolenia. Jego głównym celem była popularyzacja nauki oraz dyskusja o strategii polskich uczelni w tym zakresie. Kongres Społecznej Odpowiedzialności Nauki otworzył wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, który wskazał, że rozwój nauki to rozwój całego państwa.
Uczony w laboratorium jest jak dziecko. Na pewno też uwielbiacie stawiać pytania, które wielu dorosłym w ogóle nawet nie przychodzą do głowy. Tymczasem dzięki takim niezwykłym pytaniom wszyscy stajemy się mądrzejsi. I wcale nie mówię tego ot tak. Sam kiedyś prowadziłem zajęcia dla małych, ciekawych świata uczniów. I wiem, jak bez przerwy potraficie pytać dorosłych: a dlaczego tak? A dlaczego? Dlaczego? To bardzo dobrze. Nigdy nie bójcie się ani wstydźcie się stawiać pytań. Bądźcie dociekliwi – jak prawdziwi naukowcy i odkrywcy – zwrócił się do najmłodszych uczestników wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
W wydarzeniu wzięło udział niemal 5 tysięcy osób. Na uczestników czekali znakomici badacze.
Pierwszego dnia najmłodsi mogli uczestniczyć w wielu fascynujących, interaktywnych prelekcjach. Jeden z paneli poświęcony był eksploracji Czerwonej Planety. Tematykę podboju Marsa przybliżali trzej znani popularyzatorzy nauki – Łukasz Wilczyński, Piotr Kosek oraz dr Tomasz Rożek, dziennikarz naukowy i twórca fanpage’a Nauka. To lubię. Na scenie pojawił się również łazik Impuls z Politechniki Świętokrzyskiej, zwycięzca tegorocznych zawodów ERC i URC. Interaktywne zajęcia przybliżyły dzieciom i młodzieży uwarunkowania lądowania na Marsie. Podczas kolejnego panelu najmłodsi mogli obejrzeć rekonstrukcję odkryć archeologicznych w 3D, wizualizację świątyni Hatszepsut w Egipcie oraz pozostałości po potopie szwedzkim. Uczestnicy mogli również zobaczyć walkę rzymskich legionistów, animowaną „Bitwę Warszawską 1920” i odbyć wirtualną wizytę w gabinecie Marszałka Piłsudskiego w Belwederze. Najmłodsi mieli okazję dowiedzieć się, jak wyhodować serce czy w jaki sposób zbudować domowy reaktor chemiczny.
źródło www.gov.pl